Paolo Sistilli en zijn werk                           English    Spanish

The young Paolo Sistilli


Brief van Dick Adelaar:

Dick Adelaar about Paolo Sistilli    Dick Adelaar about Paolo Sistilli    Dick Adelaar about Paolo Sistilli
Paolo Sistilli is geboren in Italië. Hij is afgestudeerd aan de Kunstacademie Utrecht en woont en werkt inmiddels dertig jaar als professioneel kunstenaar in Nederland. Hij exposeert in diverse Europese landen. Zijn werk maakt deel uit van zowel publieke als privé collecties in binnen- en buitenland.
De laatste jaren staan zijn werken in het teken van het Alfabeto Immaginario.
Zij laten een doorlopend onderzoek zien en vormen een inspirerende neerslag van Paolo Sistilli's conceptuele denken.

Het Alfabeto Immaginario, denkbeeldig alfabet, is fictief. Het spruit voort uit de fantasie. Maar het is zeker niet alléén fictief. Uit iedere letter spreekt ook de creatieve kracht van het rationele denken. En in iedere letter ligt de herinnering aan eeuwenoude tijden, aan de invloed van de menselijke geschiedenis. Het ademt een atmosfeer van voorbije tijden waar mythe en realiteit samengaan.
Het Alfabeto Immaginario staat op grote afstand van het makkelijke felle kleurenspel. Het bestaat daarentegen uit subtiele transparante tonaliteiten van grijs, oker, asfalt, zwart en wit als een sonate voor vier noten.

Het onderliggende concept is gebaseerd op de 'archeologie van de communicatie'.
Op een bepaald moment verliest een boodschap zijn communicatieve betekenis, die raakt in de vergetelheid. Wat overblijft is de tekst, geschreven op muren, geschilderd op panelen. In de loop der tijden vervagen deze onder invloed van weer en wind. Ze verliezen de directe betekenis en veranderen in een nieuw alfabet, een alfabeto immaginario.
Het Alfabeto Immaginario is een onderzoek naar de sfeer van de overblijfselen van deze teksten. Vervaagd door de tijd, verkleurd en teruggebracht tot fijne tinten.

De werken van Paolo Sistilli roepen een sensatie op van antieke Pompeïaanse muren. Of is het de sfeer van oude reclameplaten verkleurd door zon en smog? Beide brengen een zelfde gevoel teweeg van de waarde van de tijd en stimuleren een filosofische beschouwing over het alfabet.


Valid HTML 4.01 Transitional